Als dramatherapeut heb ik jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen, jongeren, volwassenen en ouders in diverse settings.
Het werken met kinderen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen heeft mij veel geleerd over de essentiële balans tussen denken, voelen en doen. Door dramatherapie in te zetten als middel voor zelfontwikkeling, zelfheling en het bevorderen van groepscohesie, heb ik ervaren hoe krachtig creatieve interventies kunnen zijn.
Creatief bezig zijn met drama en beeldende werkvormen biedt mensen de kans om te ervaren wie ze werkelijk zijn, inzicht te krijgen in hun emoties en te reflecteren op hun relaties met anderen. Het leren accepteren van wie je bent en hoe je voelt en denkt, kan bijdragen aan het vergroten van zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Het ervaren van de gedachte “Ik ben goed zoals ik ben” kan een diepe en blijvende bron van kracht en steun worden in het leven.
Mijn visie op persoonlijke ontwikkeling is holistisch. Ik geloof in het versterken van de innerlijke “container” – het vermogen om nieuwe gedragingen, gedachten en gevoelens te ontwikkelen. Dit proces helpt ons niet alleen om het leven te omarmen, maar ook om gebeurtenissen een betekenisvolle plek te geven. Hoewel we de gebeurtenissen in het leven niet kunnen veranderen, kunnen we wél onze manier van omgaan hiermee transformeren.
Het zelfherstellende vermogen van de mens, dat we via therapie mogen ondersteunen, vormt voor mij een diepe bron van inspiratie en vertrouwen.
Ik begeleid mensen graag in hun zoektocht naar hun kern: Wie ben ik, waar liggen mijn kwaliteiten, en wat mag ik leren en voelen om beter om te gaan met de moeilijkheden waar ik tegenaan loop? Bij ingrijpende of traumatische gebeurtenissen, of deze nu langdurig of kortdurend zijn, zie je vaak dat er veel spanning en verkramping ontstaat.
Binnen de dramatherapie werk ik aan ontspanning, zowel fysiek als mentaal, door middel van lichaamsgerichte oefeningen, ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken. Deze aanpak helpt om het lichaam en de geest meer rust en ruimte te geven, waardoor er ruimte ontstaat voor verwerking, heling en groei.